بررسی ضرایب قیمتی زنجیره فولاد
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، موضوع بررسی ضرایب قیمتی زنجیره فولاد مدتی است در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار قرار گرفته است. فولادی‌ها اعتقاد دارند ضرایب فعلی برای تعیین قیمت سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی حاصل یک مطالعه کارشناسی از عملکرد شرکت‌های فولادی و معدنی است؛ بنابراین تغییر این ضرایب هیچ توجیه منطقی ندارد. این تولید کنندگان در همین حال تاکید دارند که کنترل دستوری قیمت شمش باعث‌ شده قیمت محصولات در حلقه‌ های ابتدایی زنجیره فولاد در حد سود آوری مورد انتظار واحد های معدنی افزایش نیابد.

در ۲ ماه گذشته، قیمت فولاد به سمت واقعی شدن پیش رفته و به همان نسبت قیمت این نهاده‌ های تولید نیز بیشتر شده است. در همین حال، تولیدکنندگان سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی همچنان بر تعدیل ضرایب قیمتی اصرار دارند و معتقدند قیمت نهاده‌ های تولید فولاد در ایران به مراتب پایین‌تر از نرخ‌ های جهانی است. در واقع فولادسازان به مواد اولیه ارزان ‌قیمت عادت کرده ‌اند و حاضر به از دست دادن آن نیستند اما هزینه این یارانه از جیب فعالان اقتصادی در بخش دیگری می‌رود. فعالان اقتصادی تاکید دارند تعدیل ضرایب مورد بحث، لازمه توسعه زنجیره فولاد در افق ۱۴۰۴ است. در واقع، باید با تقسیم سود میان این زنجیره، زمینه جذب سرمایه به تمام حلقه‌ های تولید فراهم شود.

این موضوع همچنان میان تولید کنندگان در حلقه‌ های مختلف ادامه دارد. تاکنون جلسات متعددی برای بررسی این موضوع و کسب نتیجه نهایی برگزار شده که هیچ‌ کدام موفقیت ‌آمیز نبوده ‌اند. آخرین جلسه تعیین ضرایب قیمتی زنجیره فولاد با حضور مدیران عامل شرکت ‌های بزرگ فولادی و معدنی و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در تاریخ ۲۵ تیر برگزار شد که این جلسه نیز نتیجه‌ای به همراه نداشت و بر سر تغییر ضرایب قیمتی زنجیره فولاد، توافق حاصل نشد و ضرایب جدید، دوباره به آینده موکول شد.

 





:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: